با مشارکت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده داروسازی و همزمان با زادروز فرخنده امام هادی علیه السلام و دهه ولایت و امامت، مراسمی بمناسبت بزرگداشت عید سعید غدیر در روز چهارشنبه 21 خرداد پس از اقامه نماز جماعت ظهر، در سالن ورودی با حضور ریاست دانشکده و جمعی از اساتید،کارکنان و دانشجویان مشتاق و دلداده اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.
فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ.... دکتر امامی استاد گروه داروسازی سنتی و کارشناس قرآنی بعنوان سخنران و با تاکید بر اینکه ایمان ، اطاعت واعتماد به خدا و ترس از او، مهمترین بخش در زندگی یک مسلمان است در تشریح آیات مرتبط با مفهوم ولایت امام علی(ع) به آیه شماره 3 سوره مائده اشاره و اظهار داشت: گنجاندن مفاهیم ابلاغ ولایت در دل آیه ای که ابتدا و انتهای آن مرتبط با یکسری احکام فقهی و حلال و حرام هاست، هم ظرافت زبانی است و هم حکمت الهی، تا مولفه"ولایت" - این مفهوم و نشانه بزرگِ تکامل و استمرار رسالت پیامبر خاتم - از گزند بداندیشان و تحریف کنندگان تاریخی در امان مانده و به محاق فراموشی سپرده نشود.
الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ... این کارشناس قرآنی ادامه داد: چهار ویژگی مهم " روز يأس كافران، روز اكمال دين، روز اتمامنعمت الهى بر مردم و روزى كه اسلام به عنوان «دين» كامل، مورد پسند خدا قرار گرفته " مفاهیم ارزشمندی هستند که بنا به دلایل نقلی و تحلیل عقلی، جز با مفهوم ولایت امام علی با چیز دیگری قابل تطبیق نمی باشد.چرا که اگر وقايع روزهاى تاريخ اسلام را بررسى كنيم، هيچ روز مهمى مانند بعثت، هجرت، فتح مكّه، پيروزى در جنگها و ... با همهى ارزشهايى كه داشتهاند، شامل اين چهار صفت مهم مطرح شده در اين آيه نيستند. حتّى «حجّةالوداع» هم به اين اهميّت نيست. چون حج، جزئى از دين است، نه همهى دين. امّا واقعه غديرخم تنها روزی است كه چهار عنوان ذكر شده در آيه «أَكْمَلْتُ، أَتْمَمْتُ، رَضِيتُ، يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا» با آن منطبق است.
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي دکتر امامی چرایی یاس و ناامیدی کافران را در این روز اینگونه تشریح کرد که قرآن، بزرگترین نعمت را نعمتِ هدایت و رهبری معرفی کرده و اگر مقررات و دستور العمل های دینی هرچند بطور کامل وضع شود اما برای هدایت جامعه، رهبری معصوم، کامل و در تراز رسول خدا تعیین نشود موجب نقصان دین و رسالت خواهد بود و چون رخداد بزرگ غدیر، نقشه های خیالی کافران را برای ناتمام ماندن رسالت پیامبر اسلام نقش برآب کرد، ازاین جهت روز ابلاغ ولایت امام علی(ع) یا همان روز غدیر موجب یاس آنان شد.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ این قرآن پژوه ادامه داد: اهل کتاب در صدر اسلام بسیار کوشیدند و شوربختانه موفق هم شدند تا با انحراف مفهوم ولایت از جایگاه صحیح خود آن را مولفه ای ضعیف جلوه داده و اعراب مسلمان را از پذیرش آن به شدت پرهیز دهند. کار به آنجا رسید که اعراب مسلمان تحت تولّای اهل کتاب، مفاهیم دینی تحریف شده توسط یهود را در گفتمان اعتقادی خود وارد کردند. إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا ... دکتر امامی با ارجاع به آیه 51 سوره مائده و اینکه خداوند مسلمانان را از این که یهود و نصارا را ولیّ خود قرار دهند، نهی میکند و آنان را از تبعات این تقلید کور آگاه می سازد گفت: پس از این آیه، در آیه شماره 55 همین سوره مائده که به آیه ولایت نیز معروف است خداوند به اقتضای کلام إِنَّما وَلِيُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا... نشانه های اولیائ الله را بازگو می کند تا به مردم راه را از چاه بشناساند و مردمان پس از آن بدانند جانشینان واقعی رسول خدا و رهبران هدایت کننده جامعه اسلام چه کسانی خواهند بود. همچنین در آیه پنجاه و شش "وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغالِبُون" به صراحت می گوید که این اولیاء، پیروان خود را به سمت و مقصدی راهبری میکنندکه سرانجام این سلوک این است که اهل تولّای الهی و اولیای الهی، جزو "حزب الله" خواهند شد که همواره غالب است.بنابراین سوالی که اینجا مطرح می شود این است که بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله، در بین تمام مؤمنان چه کسانی شایسته این جایگاه هستند؟ و یا چه کسانی به خود اجازۀ ادعای چنین جایگاهی را دادهاند؟
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود و با ادامه تبیین آیات مرتبط با عید غدیر گفت: در تمام قرآن تنها در آيه 67 سوره مائده است كه خداوند، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله را نسبت به كتمان پيام، تهديد کرده كه اگر رسول آن را ابلاغ نکند تمام زحمات 23 ساله رسالتش هیچ است.به راستی چه پيام مهمى است كه اين گونه بيان مىشود؟ و چرا خداوند اینجا پیامبرش را "رسول"خطاب می کند نه نبی، نه محمد ویا... ؟ نکته ظریفی اینجاست که زبان شناسان عرب بر آن وقوف دارند. تفاوت بین مفهوم «رسول» و «نبی» این است که "نبی" به کسی گفته میشود که وحی دریافت میکند و پیامبر الهی است، اما لزوماً مأمور به تبلیغ آن وحی به مردم نیست و "رسول" نیز کسی است که وحی دریافت میکند اما مأمور به تبلیغ آن وحی به مردم است.به عبارت دیگرنبی میتواند پیام وحی را فقط برای خود دریافت کند، اما رسول باید آن را به مردم منتقل کند. دکتر امامی در پایان یادآور شد که به دور از هرگونه تعصب و با توجه شواهد قرآنی و مستندات روایی،این آیات الهی براین دلالت دارند که این مهم؛ ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام است که در اینصورت است که رسالت رسول خدا،کاملا تحقق یافته، نعمتها به اتمام می رسند و دین به اکمال. مراسم با مولودی خوانی آیینی توسط مداح اهل بیت حاج آقای مشهدی زاده ادامه یافت و در پایان، سادات مجلس با برش کیک از حاضرین پذیرایی کردند.
عکس و خبر:روابط عمومی دانشکده |
![]() |
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||